ƒ≈–∆ј¬Ќј ѕќƒј“ ќ¬ј јƒћ≤Ќ≤—“–ј÷≤я ” –јѓЌ» ј јƒ≈ћ≤я ƒ≈–∆ј¬Ќќѓ ѕќƒј“ ќ¬ќѓ —Ћ”∆Ѕ» онтрольна робота з предмету Ујдм≥н≥стративне право ”крањниФ ¬иконала: студентка групи ѕЅ« Ц 24 алуга ёл≥ана ≤рп≥нь 2002 ¬» ќЌј¬„ј ¬Ћјƒј. ѕќЌя““я, ‘”Ќ ÷≤ѓ ≤ ¬»ƒ» ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤ ¬≥дпов≥дно до ст. 6 онституц≥њ ”крањни державна влада в ”крањн≥
зд≥йснюЇтьс¤ на засадах њњ под≥лу на законодавчу, виконавчу та судову.
ќргани законодавчоњ, виконавчоњ та судовоњ влади зд≥йснюють своњ
повноваженн¤ у встановлених онституц≥Їю межах ≥ в≥дпов≥дно до закон≥в
”крањни. —еред орган≥в державноњ влади важливе м≥сце пос≥дають органи виконавчоњ
влади, що зд≥йснюють функц≥њ державного управл≥нн¤ економ≥чним, соц≥ально-
культурним та адм≥н≥стративно-пол≥тичним буд≥вництвом. ¬≥д результат≥в
д≥¤льност≥ цих орган≥в понад усе залежить соц≥ально-економ≥чний та
пол≥тичний стан крањни. —аме ц≥ органи виступають основним суб'Їктом
адм≥н≥стративного права. ¬ адм≥н≥стративно-правов≥й науц≥ п≥д органом виконавчоњ влади
визнаЇтьс¤ частина державного апарату (орган≥зац≥¤), ¤ка маЇ власну
структуру та штат службовц≥в ≥ в межах встановленоњ компетенц≥њ зд≥йснюЇ
в≥д ≥мен≥ ≥ за дорученн¤м держави функц≥њ державного управл≥нн¤ в
економ≥чн≥й, соц≥ально-культурн≥й, адм≥н≥стративно-пол≥тичн≥й сферах
сусп≥льного житт¤. ÷е пон¤тт¤ маЇ найб≥льш вагом≥ ознаки орган≥в виконавчоњ
влади. “ак≥ органи Ї державними ≥ разом з органами законодавчоњ та судовоњ
влади складають Їдиний державний апарат. “ому органи виконавчоњ влади мають
ус≥ найважлив≥ш≥ ознаки державних орган≥в, але, кр≥м того, вони мають ≥
власн≥ специф≥чн≥ риси, ¤к≥ обумовлен≥ завданн¤ми та особливим характером
державного управл≥нн¤. ќргани виконавчоњ влади створюють ≥ св≥й власний
апарат - апарат державного управл≥нн¤, ¤кий належить до числа складних
самовр¤дних систем. ¬≥н ¤вл¤Ї собою ц≥л≥сне утворенн¤, ¤ке складаЇтьс¤ з
великоњ к≥лькост≥ р≥зноман≥тних частин - окремих орган≥в та њх структурних
п≥дрозд≥л≥в. ќргани виконавчоњ влади реал≥зують функц≥њ держави, виконуючи положенн¤
онституц≥њ та закон≥в ”крањни, акт≥в ѕрезидента ”крањни, а також
нормативн≥ акти орган≥в державного управл≥нн¤ вищого р≥вн¤. ожен орган виконавчоњ влади, д≥ючи в≥д ≥мен≥ та за дорученн¤м держави,
маЇ певний правовий статус, виступаЇ нос≥Їм в≥дпов≥дних повноважень
юридично-владного характеру, реал≥зац≥¤ ¤ких забезпечуЇ йому дос¤гненн¤
мети виконавчо-розпор¤дчоњ д≥¤льност≥. ќргани виконавчоњ влади над≥л¤ютьс¤
необх≥дною оперативною самост≥йн≥стю, що виражаЇтьс¤ в њх компетенц≥њ -
предметах в≥данн¤, правах, обов'¤зках, територ≥альних межах д≥¤льност≥
кожного окремого органу. омпетенц≥¤ - це певний обс¤г державноњ
д≥¤льност≥, покладений на конкретний орган, або коло питань, передбачених
законодавством, ≥ншими нормативно-правовими актами, ¤к≥ в≥н маЇ право
вир≥шувати в процес≥ практичноњ д≥¤льност≥ (коло питань, що вир≥шуютьс¤
м≥н≥стерством, визначаЇтьс¤ у положенн≥ про .в≥дпов≥дне м≥н≥стерство;
в≥домством - у положенн≥ про в≥дпов≥дне в≥домство). ожен орган виконавчоњ влади маЇ оф≥ц≥йне найменуванн¤ та повноваженн¤
використовувати р≥зн≥ атрибути з державною символ≥кою (гербовим штампом,
бланками з оф≥ц≥йними найменуванн¤ми та ≥н.). Ѕ≥льш≥сть орган≥в виконавчоњ
влади та методи њх д≥¤льност≥ визначаютьс¤ онституц≥Їю та законами
”крањни, актами ѕрезидента ”крањни. ƒ≥¤льн≥сть цих орган≥в маЇ вторинний, п≥дзаконний, виконавчо-
розпор¤дчий характер, бо вони зд≥йснюють своњ функц≥њ на п≥дстав≥ та на
виконанн¤ закону. јле, реал≥зуючи свою компетенц≥ю, виконуючи положенн¤
закон≥в та правових акт≥в ≥нших державних орган≥в, органи виконавчоњ влади
мають повноваженн¤ розпор¤джатис¤ з конкретних питань та приймати
п≥дзаконн≥ нормативн≥ акти. ќтже, в процес≥ виконавчоњ та розпор¤дчоњ
д≥¤льност≥ органи управл≥нн¤ д≥ють юридично-владно, застосовуючи р≥зн≥
правов≥ засоби нормо-творчого, оперативно-виконавчого (розпор¤дчого) та
юрисдикц≥йного (правоохоронного) характеру. Ѕудучи частиною державного апарату, органи виконавчоњ влади мають
власну внутр≥шню структуру та штат службовц≥в. ќрган≥зац≥йна структура
державного апарату - це под≥л ц≥лого на орган≥зац≥йно в≥докремлен≥ одиниц≥
та мережа управл≥нських зв'¤зк≥в у ньому, особлива форма под≥лу ≥
кооперац≥њ управл≥нськоњ д≥¤льност≥, ст≥йка схема розпод≥лу його завдань та
функц≥й. ќрган виконавчоњ влади становить собою орган≥зац≥ю - колектив людей -
державних службовц≥в, ¤кий сформований шл¤хом њх призначенн¤ або
конкурсного в≥дбору на посаду дл¤ зд≥йсненн¤ конкретноњ виконавчо-
розпор¤дчоњ д≥¤льност≥ в юридично-владн≥й форм≥. ¬ рамках колективу даного
органу пом≥ж структурними п≥дрозд≥лами ≥ службовц¤ми розпод≥лен≥
повноваженн¤ ≥ в≥дпов≥дальн≥сть за доручену справу, встановлен≥ та
розвиваютьс¤ р≥зн≥ орган≥зац≥йно-правов≥ зв'¤зки. ”се це спр¤моване на
забезпеченн¤ ефективноњ д≥¤льност≥ орган≥в виконавчоњ влади. ќргани виконавчоњ влади багато в чому в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д орган≥в
законодавчоњ та судовоњ влади - своњм ц≥льовим призначенн¤м, функц≥¤ми,
характером д≥¤льност≥, пор¤дком утворенн¤ окремих орган≥в та
взаЇмов≥дносинами м≥ж р≥зними органами, складом службовц≥в та пор¤дком
зам≥щенн¤ ними посад, формами та методами зд≥йсненн¤ своњх юридично-владних
повноважень. ќргани виконавчоњ влади ≥стотно в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д п≥дприЇмств,
об'Їднань, установ, орган≥зац≥й, в тому числ≥ й державних. √оловне, чим
в≥др≥зн¤ютьс¤ органи виконавчоњ влади в≥д п≥дприЇмств, об'Їднань, установ ≥
орган≥зац≥й, Ї те, що перш≥ мають державно-владн≥ повноваженн¤, вони
керують об'Їктами, до числа ¤ких вход¤ть ≥ сам≥ п≥дприЇмства, об'Їднанн¤,
установи, ¤к≥ знаход¤тьс¤ ззовн≥ њх, виступають в≥д ≥мен≥ держави; а
п≥дприЇмства, об'Їднанн¤, зайн¤т≥ господарською д≥¤льн≥стю, установи -
соц≥альним обслуговуванн¤м, орган≥зац≥њ (буд≥вельно-монтажн≥, житлово-
експлу-атзц≥йн≥, шл¤хов≥ та ≥н.) будують або експлуатують виробнич≥й ≥нш≥
об'Їкти. ¬ органах виконавчоњ влади, починаючи з центральних ≥ зак≥нчуючи
м≥сцевими (районними), вс≥ службовц≥ (за вин¤тком обслуговуючого персоналу,
¤кий створюЇ т≥льки умови дл¤ нормального функц≥онуванн¤ органу) зд≥йснюють
р≥зн≥ функц≥њ управл≥нн¤, а њх прац¤ Ї одним ≥з вид≥в управл≥нськоњ
д≥¤льност≥. Ќа п≥дприЇмствах, в установах њх прац≥вники виконують р≥зну за
характером роботу. ќдна (б≥льша) частина прац≥вник≥в зайн¤та безпосередньо
у виробничому процес≥ або процес≥ соц≥ального обслуговуванн¤, вона виробл¤Ї
певну продукц≥ю (матер≥альн≥ ц≥нност≥, послуги). ≤нша, значно менша частина
прац≥вник≥в зд≥йснюЇ управл≥нську, владно-орган≥зац≥йну д≥¤льн≥сть. ÷¤
д≥¤льн≥сть не Ї основною дл¤ п≥дприЇмства (установи), але вона забезпечуЇ,
створюЇ належн≥ умови дл¤ основноњ - виробничоњ д≥¤льност≥ або д≥¤льност≥ з
соц≥ального обслуговуванн¤. ѕ≥дприЇмства (установи) в ц≥лому не виконують управл≥нських функц≥й,
так≥ функц≥њ виконуЇ спец≥ально орган≥зована група людей,, ¤ку називають
адм≥н≥страц≥Їю п≥дприЇмства (установи). ƒирекц≥¤ школи, правл≥нн¤ акц≥онерного товариства, головний л≥кар
пол≥кл≥н≥ки мають адм≥н≥стративно-владн≥ повноваженн¤, зд≥йснюють виконавчо-
розпор¤дч≥ функц≥њ усередин≥ даного об'Їкта, видають ≥ндив≥дуальн≥ та
нормативн≥ акти, ¤к≥ Ї обов'¤зковими до виконанн¤ прац≥вниками цих
п≥дприЇмств, установ. ”раховуючи саме ц≥ ознаки, адм≥н≥страц≥њ державних п≥дприЇмств, установ
також в≥днос¤ть до орган≥в державного управл≥нн¤, називають њх при цьому
органами безпосереднього управл≥нн¤ або органами предметноњ компетенц≥њ. Ќаведене даЇ можлив≥сть зробити висновок про те, що орган виконавчоњ
влади (державного управл≥нн¤) - це орган≥зац≥¤, ¤ка Ї частиною державного
апарату, маЇ певну компетенц≥ю, структуру, територ≥альний масштаб
д≥¤льност≥, утворюЇтьс¤ у пор¤дку, встановленому законом або ≥ншим правовим
актом, волод≥Ї певними методами роботи, над≥лена повноваженн¤ми виступати
за дорученн¤м держави ≥ покликана у пор¤дку виконавчоњ д≥¤льност≥
зд≥йснювати кер≥вництво економ≥кою, соц≥ально-культурним буд≥вництвом та
адм≥н≥стративно-пол≥тичною д≥¤льн≥стю. ¬иди орган≥в виконавчоњ влади ќргани виконавчоњ влади Ї численними та р≥зноман≥тними, ўо обумовлено
безпосередньою спр¤мован≥стю виконавчо-розпор¤дчоњ д≥¤льност≥. ƒл¤ кращого
вивченн¤ особливостей орган≥зац≥њ ≥ д≥¤льност≥ орган≥в державного
управл≥нн¤, а також ви¤вленн¤ законом≥рностей у взаЇмозв'¤зках окремих
орган≥в зд≥йснюють њх класиф≥кац≥ю, в основу ¤коњ кладутьс¤ р≥зн≥ критер≥њ.
Ќайб≥льш важливими з них Ї територ≥альний масштаб д≥¤льност≥, обс¤г ≥
характер компетенц≥њ, пор¤док вир≥шенн¤ п≥дв≥домчих питань, предмет
спр¤мованост≥ компетенц≥њ, становище та м≥сце в систем≥ орган≥в. «алежно в≥д територ≥ального масштабу д≥¤льност≥ органи виконавчоњ влади
под≥л¤ють на чотири групи: центральн≥, органи виконавчоњ влади јвтономноњ
–еспубл≥ки рим (дал≥ - ј– ), м≥жтеритор≥альн≥, м≥сцев≥. ÷ентральними Ї т≥ органи виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤ких поширюЇтьс¤
на всю територ≥ю ”крањни. “ак≥ органи реал≥зують загальне або галузеве
управл≥нн¤, зд≥йснюють спец≥альний (функц≥ональний) вплив на об'Їкти
незалежно в≥д њх м≥сцезнаходженн¤ на територ≥њ ”крањни. ƒо них належать:
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, м≥н≥стерства, державн≥ ком≥тети та ≥нш≥
центральн≥ органи виконавчоњ влади. ƒо орган≥в виконавчоњ влади ј– належать: –ада м≥н≥стр≥в ј– ,
м≥н≥стерства та ≥нш≥ органи виконавчоњ влади ј– , повноваженн¤ ¤ких
поширюютьс¤ на всю њњ територ≥ю. ¬они зд≥йснюють загальне або галузеве
управл≥нн¤ чи виконують окрем≥ спец≥альн≥ функц≥њ державного управл≥нн¤
об'Їктами, ¤к≥ розташован≥ на територ≥њ ј– , в межах компетенц≥њ,
визначеноњ онституц≥Їю ≥ законами ”крањни. ћ≥жтеритор≥альн≥ органи
охоплюють своЇю д≥¤льн≥стю певну частину територ≥њ ”крањни, територ≥ю
дек≥лькох адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць або територ≥ю, меж≥ ¤коњ
взагал≥ не залежать в≥д адм≥н≥стративно-територ≥ального под≥лу ”крањни.
“ак≥ органи забезпечують галузеве управл≥нн¤ чи зд≥йсненн¤ спец≥альних
функц≥й на в≥дпов≥дн≥й частин≥ територ≥њ ”крањни (наприклад, в≥йськов≥
напр¤мки, митниц≥, управл≥нн¤ зал≥зниць тощо). ƒо м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади належать т≥, повноваженн¤ ¤ких
поширюютьс¤ на територ≥ю певноњ адм≥н≥стративно-територ≥альноњ одиниц≥
(област≥, району). ¬они виконують завданн¤ загального управл≥нн¤ та
координац≥њ чи функц≥њ в≥дпов≥дних центральних орган≥в виконавчоњ влади на
територ≥њ певноњ област≥, району, м≥ста. ÷е м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ,
м≥сцев≥ органи м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади,
наприклад, ’арк≥вська обласна державна адм≥н≥страц≥¤, ”правл≥нн¤
ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ по ’арк≥вськ≥й област≥, районний в≥дд≥л
осв≥ти тощо. ¬≥д того, ¤кий обс¤г ≥ характер компетенц≥њ мають органи виконавчоњ
влади, вони под≥л¤ютьс¤ на: органи загальноњ компетенц≥њ, органи галузевоњ
компетенц≥њ, органи спец≥альноњ (функц≥ональноњ) компетенц≥њ, органи
предметноњ компетенц≥њ. ќргани загальноњ компетенц≥њ- це органи, ¤к≥ в межах п≥дв≥домчоњ њм
територ≥њ зд≥йснюють державне управл≥нн¤ та координац≥ю ус≥х або б≥льшост≥
п≥дпор¤дкованих чи п≥дконтрольних њм орган≥в галузевоњ чи функц≥ональноњ
компетенц≥њ. ¬они несуть в≥дпов≥дальн≥сть за стан справ на в≥дпов≥дн≥й
територ≥њ (на вс≥й територ≥њ ”крањни, територ≥њ ј– , област≥, району,
м≥ста). “ому вони зд≥йснюють загальне кер≥вництво ≥ координац≥ю д≥¤льност≥
орган≥в галузевоњ та функц≥ональноњ компетенц≥њ, п≥дприЇмств, установ,
орган≥зац≥й та ≥нших об'Їкт≥в. ƒо орган≥в загальноњ компетенц≥њ належать:
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –ада м≥н≥стр≥в ј– , м≥сцев≥ державн≥
адм≥н≥страц≥њ. ќргани галузевоњ компетенц≥њ реал≥зують державну пол≥тику у
в≥дпов≥дн≥й галуз≥. √алузь - це поЇднанн¤ об'Їкт≥в управл≥нн¤ п≥д
кер≥вництвом в≥дпов≥дного органу виконавчоњ влади за ознаками виробничоњ
Їдност≥ незалежно в≥д њх географ≥чного розташуванн¤. ќрганами галузевоњ
компетенц≥њ Ї: м≥н≥стерства, ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, що
мають у своЇму п≥дпор¤дкуванн≥ п≥дприЇмства, установи, ≥нш≥ структури ≥ тим
самим керують певною галуззю (ћ≥н≥стерство оборони, ћ≥н≥стерство осв≥ти ≥
науки, ƒержавний ком≥тет ”крањни по водному господарству та ≥н.), а також
м≥сцев≥ органи цих м≥н≥стерств, ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади. ќргани спец≥альноњ (функц≥ональноњ) компетенц≥њ зд≥йснюють кер≥вництво
з питань, ¤к≥ мають загальний характер дл¤ вс≥х чи багатьох галузей
господарства, соц≥ально-культурного буд≥вництва. ¬они координують
д≥¤льн≥сть галузевих м≥н≥стерств, ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ
влади, м≥сцевих орган≥в державноњ виконавчоњ влади, а також п≥дприЇмств,
установ ≥ орган≥зац≥й незалежно в≥д њх в≥домчого п≥дпор¤дкуванн¤. ƒо таких
орган≥в належать: м≥н≥стерства, ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади
(ћ≥н≥стерство економ≥ки, ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в, јнтимонопольний ком≥тет та
≥н.), а також њх м≥сцев≥ органи. ќрганами предметноњ компетенц≥њ Ї
адм≥н≥страц≥њ державних п≥дприЇмств, установ, ¤к≥ керують д≥¤льн≥стю
в≥дпов≥дних п≥дприЇмств, установ. «алежно в≥д пор¤дку вир≥шенн¤ п≥дв≥домчих питань органи виконавчоњ
влади под≥л¤ютьс¤ на Їдиноначальн≥ та колег≥альн≥. Ќа чол≥ Їдиноначального органу стоњть одна особа - кер≥вн≥ ¤кий маЇ
право особисто приймати р≥шенн¤ з ус≥х основних питань компетенц≥њ цього
органу. ™диноначальн≥сть забезпечуЇ оперативн≥сть кер≥вництва, використанн¤
≥ндив≥дуальних зд≥бностей та досв≥ду кер≥вник≥в ≥ водночас п≥двищуЇ њх
персональну в≥дпов≥дальн≥сть, оск≥льки на особу кер≥вника л¤гаЇ
в≥дпов≥дальн≥сть за д≥¤льн≥сть усього органу державного управл≥нн¤. ƒо
Їдиноначальних належить б≥льш≥сть орган≥в виконавчоњ влади: м≥н≥стерства та
≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади, м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади. ѕроте ≥ в Їдиноначальних органах дл¤ вир≥шенн¤ найб≥льш важливих питань
створюютьс¤ колег≥альн≥ органи (колег≥њ, науково-техн≥чн≥, техн≥ко-
економ≥чн≥ ради тощо). ¬они виконують допом≥жн≥, консультативн≥ функц≥њ,
оск≥льки њх р≥шенн¤ затверджуютьс¤ р≥шенн¤м кер≥вника або вт≥люютьс¤ в
житт¤ через р≥шенн¤ кер≥вника. Ќа чол≥ колег≥ального органу стоњть група ос≥б, ¤к≥ вход¤ть до складу
цього органу, тобто Ї орган≥зац≥йно ≥ юридичне оформленими. ќсновн≥
питанн¤, ¤к≥ в≥днесен≥ до компетенц≥њ такого органу, обговорюютьс¤ та
вир≥шуютьс¤ на зас≥данн¤х колективно. ƒл¤ винесенн¤ р≥шенн¤ з
обговорюваного питанн¤ необх≥дно мати кворум. –≥шенн¤ в колег≥альних
органах част≥ше за все приймаютьс¤ абсолютною б≥льш≥стю голос≥в, тобто коли
за дане р≥шенн¤ проголосувало б≥льше половини присутн≥х член≥в органу. як
правило, це пов'¤зано з великим обс¤гом њх компетенц≥њ та широкими
завданн¤ми кер≥вництва, ¤к≥ стосуютьс¤ багатьох галузей та функц≥й
державного управл≥нн¤. олег≥альн≥сть дозвол¤Ї правильно вир≥шувати
найб≥льш складн≥ питанн¤ кер≥вництва за участю фах≥вц≥в, з використанн¤м њх
досв≥ду. “ому до колег≥альних орган≥в насамперед належать: аб≥нет
ћ≥н≥стр≥в ”крањни та –ада м≥н≥стр≥в ј– , а також де¤к≥ ≥нш≥ органи. јле ≥ в
цих органах колег≥альн≥сть доповнюЇтьс¤ Їдиноначальн≥стю кер≥вник≥в, ¤к≥
особисто вир≥шують де¤к≥ оперативн≥ орган≥зац≥йн≥ питанн¤ д≥¤льност≥
очолюваного ними органу. «алежно в≥д предмета спр¤мованост≥ компетенц≥њ органи виконавчоњ влади
под≥л¤ютьс¤ на: а) органи управл≥нн¤ господарським виробництвом, економ≥кою та сферою
соц≥ального обслуговуванн¤: промислов≥стю, с≥льським господарством,
транспортом, зв'¤зком, внутр≥шньою торг≥влею, житлово-комунальним
господарством та побутовим обслуговуванн¤м населенн¤; б) органи управл≥нн¤ соц≥альним розвитком, культурою: осв≥тою, охороною
здоров'¤, ф≥зичною культурою та спортом, розвитком науки, культури,
соц≥альним забезпеченн¤м; в) органи управл≥нн¤ в адм≥н≥стративно-пол≥тичн≥й сфер≥: обороною,
державною безпекою, внутр≥шн≥ми справами, юстиц≥Їю, зовн≥шн≥ми стосунками; г) органи м≥жгалузевого управл≥нн¤, ¤к≥ зд≥йснюють функц≥њ:
ц≥ноутворенн¤, статистики, ф≥нансового регулюванн¤, стандартизац≥њ,
сертиф≥кац≥њ та ≥н. якщо брати за критер≥й класиф≥кац≥њ становище та м≥сце в систем≥
орган≥в виконавчоњ влади, то вони под≥л¤ютьс¤ на вищ≥ та нижч≥. “ак,
обласна державна адм≥н≥страц≥¤ буде нижчою в≥дносно аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни, але вищою в≥дносно районноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ. «в≥дси -
п≥дпор¤дкован≥сть, п≥дконтрольн≥сть, п≥дзв≥тн≥сть нижчих орган≥в перед
вишими, обов'¤зков≥сть р≥шень вищих орган≥в до виконанн¤ нижчими. —истема орган≥в виконавчоњ влади та принципи њх побудови „исленн≥ та р≥зноман≥тн≥ органи виконавчоњ влади утворюють в≥дпов≥дну
систему, ефективн≥сть д≥¤льност≥ ¤коњ залежить в≥д ступен¤ упор¤дкованост≥,
орган≥зованост≥, злагодженост≥ в ус≥х ланках. ¬ Їдину систему њх об'ЇднуЇ
зм≥ст д≥¤льност≥ -виконавчо-розпор¤дчий та сп≥льна основа заснуванн¤
(утворенн¤) - державна власн≥сть. ожний орган виконавчоњ влади - в≥д
центрального до м≥сцевого - виступаЇ суб'Їктом права державноњ власност≥,
над≥л¤Їтьс¤ статусом юридичноњ особи ≥ водночас вир≥шуЇ р≥зн≥ питанн¤
оперативного управл≥нн¤ та охорони ц≥Їњ власност≥. ќтже, органи виконавчоњ влади - не просто сп≥льн≥сть однор≥дних
одиниць, а ц≥л≥сна система, тобто така сукупн≥сть, в ¤к≥й ус≥ складов≥
частини (окрем≥ органи та њх структурн≥ п≥дрозд≥ли) Ї взаЇмопов'¤заними ≥
водночас складають самост≥йн≥ п≥дсистеми з своњми особливост¤ми структури,
функц≥й, компетенц≥њ. ѕобудова ц≥Їњ системи грунтуЇтьс¤ на засадах Їдност≥ та ц≥л≥сност≥
державноњ територ≥њ, поЇднанн¤ принцип≥в централ≥зац≥њ та децентрал≥зац≥њ,
збалансованост≥ соц≥ально-економ≥чного розвитку рег≥он≥в залежно в≥д
адм≥н≥стративно-територ≥ального устрою крањни. —истема орган≥в виконавчоњ
влади утворюЇтьс¤ з урахуванн¤м забезпеченн¤ державного суверен≥тету ≥
економ≥чноњ самост≥йност≥ ”крањни, проведенн¤ ф≥нансовоњ, ц≥новоњ,
≥нвестиц≥йноњ та податковоњ пол≥тики, пол≥тики у сферах прац≥ ≥ зайн¤тост≥
населенн¤, соц≥ального захисту, осв≥ти, науки, культури, охорони природи,
еколог≥чноњ безпеки природокористуванн¤, а також зд≥йсненн¤
загальнодержавних програм економ≥чного, науково-техн≥чного, соц≥ального та
культурного розвитку ”крањни. ѕобудова та удосконаленн¤ системи ≥ п≥дсистем орган≥в виконавчоњ влади
в≥дбуваютьс¤ з урахуванн¤м необх≥дност≥ Їдиного центру кер≥вництва
економ≥чними та соц≥альними справами на п≥дстав≥ плануванн¤, ринкових
в≥дносин, р≥вност≥ ус≥х форм власност≥, поЇднанн¤ галузевого ≥
територ≥ального принцип≥в управл≥нн¤, њх централ≥зац≥њ з в≥дпов≥дною
самост≥йн≥стю рег≥он≥в та окремих адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць,
господарською самост≥йн≥стю п≥дприЇмств, об'Їднань та ≥нших суб'Їкт≥в. ”творенн¤ орган≥в виконавчоњ влади, формуванн¤ њх системи та њњ
функц≥онуванн¤ зд≥йснюютьс¤ зг≥дно з принципами демократизму ≥ законност≥.
онституц≥¤ ”крањни надаЇ громад¤нам право брати участь в управл≥нн≥
державними справами, у всеукрањнському та м≥сцевих референдумах, в≥льно
обирати ≥ бути обраними до орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤. √ромад¤ни користуютьс¤ р≥вним правом доступу до державноњ
служби, а також до служби в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (ст. 38). ќргани державноњ влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадов≥
особи зобов'¤зан≥ д≥¤ти лише на п≥дстав≥, в межах повноважень та у спос≥б,
що передбачен≥ онституц≥Їю та законами ”крањни (ч. 2 ст. 19 онституц≥њ
”крањни). ќрган≥зац≥¤ ≥ д≥¤льн≥сть орган≥в виконавчоњ влади, основи
державноњ служби визначаютьс¤ законами ”крањни. ¬ажливою особлив≥стю побудови та функц≥онуванн¤ орган≥в виконавчоњ
влади Ї орган≥зац≥йн≥ зв'¤зки структурних одиниць системи, що ви¤вл¤ютьс¤ в
розпор¤дництв≥, п≥дпор¤дкованост≥, п≥дконт-рольност≥, п≥дзв≥тност≥ та
координац≥њ. –озпор¤дництво одного органу управл≥нн¤ в≥дносно ≥нших ви¤вл¤Їтьс¤ перш
за все в обов'¤зковост≥ дл¤ них його наказ≥в. ” свою чергу воно обумовлене
п≥дпор¤дкован≥стю тих чи ≥нших орган≥в тому, хто розпор¤джаЇтьс¤. “ак,
аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни в межах своЇњ компетенц≥њ видаЇ постанови ≥
розпор¤дженн¤, ¤к≥ Ї обов'¤зковими до виконанн¤ м≥н≥стерствами та ≥ншими
органами виконавчоњ влади, роботу ¤ких в≥н спр¤мовуЇ ≥ координуЇ. ѕ≥дконтрольн≥сть означаЇ, що вс¤ д≥¤льн≥сть орган≥в або ¤кийсь њх обс¤г
перев≥р¤ютьс¤ вищими органами або органом, спец≥ально створеним дл¤
зд≥йсненн¤ контролю чи нагл¤ду. ѕ≥дзв≥тн≥сть виражаЇтьс¤ в обов'¤зку органу ≥нформувати про свою роботу
вищий орган, ¤кий, керуючись даними зв≥т≥в, оц≥нюЇ д≥¤льн≥сть п≥дзв≥тного в
ц≥лому чи за окремими напр¤мками. “ак, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ
п≥дзв≥тн≥ ≥ п≥дконтрольн≥ органам виконавчоњ влади вищого р≥вн¤. оординац≥¤ ви¤вл¤Їтьс¤ в об'Їднанн≥ координуючим органом
п≥дпор¤дкованих або п≥дконтрольних йому орган≥в дл¤ виконанн¤ певних
завдань. як вже зазначалос¤, система орган≥в виконавчоњ влади маЇ своњ
п≥дсистеми, ланки та окрем≥ органи, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ м≥ж собою за певними
критер≥¤ми. Ќайб≥льш важливими з них Ї обс¤г компетенц≥њ та територ≥альний
масштаб д≥¤льност≥. «г≥дно з цими критер≥¤ми до системи орган≥в виконавчоњ
влади вход¤ть так≥ ланки: аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни - вищий орган в систем≥ орган≥в виконавчоњ
влади; м≥н≥стерства, державн≥ ком≥тети та ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ
влади; органи виконавчоњ влади ј– ; обласн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ, управл≥нн¤, в≥дд≥ли м≥н≥стерств, ≥нших
центральних орган≥в виконавчоњ влади; ињвська та —евастопольська м≥ськ≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ, управл≥нн¤,
в≥дд≥ли м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади в м≥стах; районн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ, в≥дд≥ли та в≥дд≥ленн¤ м≥н≥стерств та
≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади; адм≥н≥страц≥њ державних п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й. —истема та п≥дсистеми орган≥в виконавчоњ влади мають в≥дпов≥дн≥
орган≥зац≥йн≥ структури, ¤к≥ в≥дображують взаЇмозв'¤зки м≥ж окремими
ланками системи ≥ п≥дсистем, субординац≥ю по вертикал≥ та горизонтал≥,
стосунки з вищими органами, п≥дпор¤дкованими ≥ п≥дконтрольними об'Їктами.
ќптимальн≥сть орган≥зац≥йних структур ц≥Їњ системи Ї одним ≥з чинник≥в
п≥двищенн¤ ефективност≥ виконавчоњ влади.
¬» ќ–»—“јЌј Ћ≤“≈–ј“”–ј 1. онституц≥¤ ”крањни в≥д 28.06.1996. 2. јдм≥н≥стративне право ”крањни. «а ред. ё.ѕ. Ѕит¤ка. Ц ’арк≥в: ѕраво, 2000. 3. олпаков ¬. . јдм≥н≥стративне право ”крањни: ѕ≥дручник. Ц .: ёр≥нком ≤нтер, 1999. 4. оваль Ћ.¬. јдм≥н≥стративне право: урс лекц≥й: - .: ¬ентур≥, 1996 |