–аздел платных работ

–аздел бесплатных работ

«аказать

÷ены

—пособы оплаты

„ат

‘орум

–еферат: ќбластные госадминистрации как субъекты административного права ”краины

Ќазвание: ќбластные госадминистрации как субъекты административного права ”краины
–аздел: –ефераты по административному праву
    —качать

ќбласн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ ¤к субТЇкти адм≥н≥стративного права

|¬ступ....................................................................|2 |
|..............................................................ЕЕЕ.. | |
|1. ѕон¤тт¤, призначенн¤ та принципи д≥¤льност≥ обласноњ державноњ |4 |
|адм≥н≥страц≥њ..... | |
|2. ¬иди повноваженнь обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ. | |
|’арактеристика повноваженнь обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ у сфер≥ | |
|забезпеченн¤ законност≥, прав ≥ свобод |9 |
|громад¤н.................................................................| |
|. | |
|3. ¬≥дносини обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ з органами м≥сцевого |14 |
|самовр¤дуванн¤. | |
|¬исновки.................................................................|19 |
|........................................................................ | |
|ѕерел≥к використаноњ л≥тератури та нормативних |20 |
|джерел.................................................. | |

¬ступ

Ќасамперед, лише зауважимо, що становленн¤ суверенноњ незалежноњ
”крањни та швидка зм≥на пол≥тичних, соц≥ально-економ≥чних умов розвитку держави ≥ сусп≥льства - все це обумовлюЇ, не т≥льки перманентний, а й ≥нтенсивний правотворчий процес, у тому числ≥ ≥ в област≥ адм≥н≥стративного законодавства. Ќаприклад, введенн¤ в д≥ю «акону ”крањни "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ" є 586-14 в≥д 09 кв≥тн¤ 1999р., спричинило за собою в≥дм≥ну чотирьох попередн≥х ”каз≥в ѕрезидента у ц≥Їњ сфер≥ (у тому числ≥ ”каз є 760/95 в≥д 21.08.1995р.). ” свою чергу, останн≥ зм≥ни до вищеназваного «акону були затверджен≥ –≥шенн¤м  онституц≥йного —уду лише 4 грудн¤ 2001р.

“епер до головного. ”чбовою метою даноњ роботи Ї розкритт¤ теми
Уобласних державних адм≥н≥страц≥й ¤к субТЇкт≥в адм≥н≥стративного праваФ.
“ому, спочатку, сл≥д визначитись з де¤кими базовими терм≥нами, предметом та обТЇктом досл≥дженн¤.

¬арто зауважити, що адм≥н≥стративне право - це самост≥йна галузь правовоњ системи ”крањни. √алуз≥ права в≥др≥зн¤ютьс¤ друг в≥д друга по предмету ≥ методу правового регулюванн¤. «окрема, цив≥льному праву властиве регулюванн¤ цив≥льних правов≥дносин (майнових ≥ зв'¤заних з ними особистих немайнових прав), карному праву - регулюванн¤ в≥дносин, зв'¤заних з≥ злочином ≥ покаранн¤м.  онституц≥йне право, ¤к пров≥дна галузь,
Узакр≥плюЇ основн≥ принципи орган≥зац≥њ та функц≥онуванн¤ виконавчоњ влади, м≥сце њњ суб'Їкт≥в у державному механ≥зм≥, правов≥ основи њх формуванн¤ ≥ взаЇмов≥дносин з суб'Їктами ≥нших г≥лок Їдиноњ державноњ влади; права ≥ свободи людини ≥ громад¤нина, значна частина ¤ких практично реал≥зуЇтьс¤ у сфер≥ державного управл≥нн¤. ќтже, норми конституц≥йного права Ї основою дл¤ виробленн¤ адм≥н≥стративно-правових норм. јдм≥н≥стративне право њх детал≥зуЇ ≥ конкретизуЇ. ѕри цьому воно визначаЇ правовий механ≥зм реал≥зац≥њ прав ≥ свобод громад¤н, компетенц≥ю р≥зних ланок системи виконавчоњ влади; адм≥н≥стративно-правовий статус конкретних учасник≥в управл≥нських в≥дносин ≥ адм≥н≥стративно-правов≥ засоби њх захисту; форми ≥ методи державно-управл≥нськоњ д≥¤льност≥, основи њњ галузевоњ ≥ м≥жгалузевоњ, рег≥ональноњ ≥ м≥сцевоњ орган≥зац≥њ тощоФ1.

У—ам терм≥н "адм≥н≥стративне" у переклад≥ з латинськоњ означаЇ
"управл≥нн¤". “ому словосполученн¤ "адм≥н≥стративне право" ц≥лком законом≥рно можна трактувати ¤к "управл≥нське право"[?]. ≤ншими словами, адм≥н≥стративне право це Ц Урегул¤тор сусп≥льних в≥дносин, що складаютьс¤ у сфер≥ публ≥чного (державного) управл≥нн¤Ф.

” широкому значенн≥ терм≥н Ууправл≥нн¤Ф, ¤к Уд≥¤льн≥сть по кер≥вництву або впливуФ, включаЇ так≥ компоненти: субТЇкт, обТЇкт, керуючий вплив, зворотн≥ звТ¤зки.

—утн≥стю управл≥нн¤ Ї вплив субТЇкта на обТЇкт, зм≥на обТЇкта по у¤вленню субТЇкта (зм≥на повед≥нки обТЇкта, ¤ка виг≥дна субТЇкту).
У—уб'Їкти управл≥нн¤ через волю впливають на повед≥нку, а через повед≥нку Ч на сусп≥льн≥ в≥дносини та соц≥альн≥ процеси. «в≥дси випливаЇ, що управл≥нн¤ Ї способом (формою) реал≥зац≥њ (про¤ву) владиФ1.

” даному випадку УсубТЇктом адм≥н≥стративного праваФ виступаЇ Уобласна державна адм≥н≥страц≥¤Ф. ѓњ пон¤тт¤, призначенн¤, та принципи д≥¤льност≥ будуть складати предмет досл≥дженн¤ ц≥Їњ курсовоњ роботи, а обТЇктом досл≥дженн¤ стануть т≥ сам≥ соц≥альн≥ (сусп≥льн≥) в≥дносини ¤к≥ п≥дл¤гають регулюванню.

” самому широкому розум≥нн≥, Уобласна державна адм≥н≥страц≥¤Ф зд≥йснюЇ виконавчу владу у в≥дпов≥дн≥й територ≥альн≥й одиниц≥ (област≥) ”крањни.
У¬иконавча владаФ, ¤ка Ї орган≥чною складовою соц≥альноњ влади, водночас маЇ перел≥к певних специф≥чних ознак, таких ¤к: виконавчо-розпор¤дчий характер; п≥дзаконн≥сть; масштабн≥сть ≥ ун≥версальн≥сть; ≥Їрарх≥чн≥сть; безпосередньо орган≥зуючий характер.

Ућасштаби функц≥онуванн¤ виконавчоњ влади Ї найб≥льшими у держав≥. ƒо сфери њњ безпосереднього в≥данн¤ належать величезн≥ правов≥, ≥нформац≥йн≥, економ≥чн≥, техн≥чн≥, ≥деолог≥чн≥, орган≥зац≥йн≥ та ≥нш≥ ресурси. ¬иконавча влада спираЇтьс¤ на значн≥ територ≥њ та контингенти людей, збройн≥ сили, спец≥ал≥зован≥ примусов≥ установи тощо. ≤ншими словами, у н≥й сконцентрована фактична державна м≥цьФ1.

“ак ¤к виконавчою владою охоплюЇтьс¤ найширша сфера в≥дносин у держав≥, ми розгл¤немо лише ту частину вищеназваноњ сфери в≥дносин, у ¤кий д≥Ї (функц≥онуЇ) Уобласна державна адм≥н≥страц≥¤Ф.

1. ѕон¤тт¤, призначенн¤ та принципи д≥¤льност≥ обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ.

ѕерш за все, щоб досл≥дити предмет роботи Упон¤тт¤, призначенн¤ та принципи д≥¤льност≥ обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њФ, нам, потр≥бно звернутис¤ до –озд≥лу VI, ќсновного «акону -  онституц≥њ ”крањни [?], п≥д назвою У аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни та ≥нш≥ ограни виконавчоњ владиФ, ¤кий м≥стить статт≥ 118 та 119, де визначаЇтьс¤ загальний статус, основн≥ функц≥њ та принципи д≥¤льност≥ орган≥в виконавчоњ влади на м≥сц¤х.

¬ ц≥лому, можна сказати, що обласна державна адм≥н≥страц≥¤ Ї складовою частиною ≥Їрарх≥њ державного апарату, ¤кий Упредставл¤Ї собою систему орган≥в, за допомогою ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ державна влада, виконуютьс¤ основн≥ функц≥њ, дос¤гаютьс¤ ц≥л≥ та завданн¤, що сто¤ть перед державою на р≥зних етапах њњ розвиткуФ[?].

«а допомогою обласних ≥ районних адм≥н≥страц≥й, д≥ючих за територ≥альним принципом, вищ≥ за державною ≥Їрарх≥Їю органи виконавчоњ влади ”крањни (ѕрезидент, ”р¤д ( ћ”), Ум≥н≥стерства та ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ владиФ[?]) можуть зд≥йснювати своњ функц≥њ у сфер≥ державного управл≥нн¤ на м≥сц¤х. ќбласн≥й,  ињвськ≥й та —евастопольськ≥й м≥ськ≥й державн≥й адм≥н≥страц≥њ п≥дпор¤дковуютьс¤ в≥дпов≥дно районн≥, районн≥ у м≥стах  иЇв≥ та —евастопол≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ.

“ак за зм≥стом —татт≥ 118  онституц≥њ ”крањни випливаЇ, що
Увиконавчу владу в област¤х ≥ районах, м≥стах  иЇв≥ та —евастопол≥ зд≥йснюють м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ. ќсобливост≥ зд≥йсненн¤ виконавчоњ влади у м≥стах  иЇв≥ та —евастопол≥ визначаютьс¤ окремими законами ”крањни.

—клад м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й формують голови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й.

√олови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й призначаютьс¤ на посаду ≥ зв≥льн¤ютьс¤ з посади ѕрезидентом ”крањни за поданн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни.

√олови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й при зд≥йсненн≥ своњх повноважень в≥дпов≥дальн≥ перед ѕрезидентом ”крањни ≥  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в
”крањни, п≥дзв≥тн≥ та п≥дконтрольн≥ органам виконавчоњ влади вищого р≥вн¤.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ п≥дзв≥тн≥ ≥ п≥дконтрольн≥ радам у частин≥ повноважень, делегованих њм в≥дпов≥дними районними чи обласними радами.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ п≥дзв≥тн≥ ≥ п≥дконтрольн≥ органам виконавчоњ влади вищого р≥вн¤.

–≥шенн¤ гол≥в м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, що суперечать
 онституц≥њ та законам ”крањни, ≥ншим актам законодавства ”крањни, можуть бути в≥дпов≥дно до закону скасован≥ ѕрезидентом ”крањни, або головою м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ вищого р≥вн¤.

ќбласна чи районна рада може висловити недов≥ру голов≥ в≥дпов≥дноњ м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ, на п≥дстав≥ чого ѕрезидент ”крањни приймаЇ р≥шенн¤ ≥ даЇ обірунтовану в≥дпов≥дь.

якщо недов≥ру голов≥ районноњ чи обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ висловили дв≥ третини депутат≥в в≥д складу в≥дпов≥дноњ ради, ѕрезидент
”крањни приймаЇ р≥шенн¤ про в≥дставку голови м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њФ. [2, –озд≥л VI]

—татт¤ 119  онституц≥њ даЇ визначенн¤ основним функц≥¤м або призначенню м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, до ¤ких також вход¤ть ≥ обласн≥:

Ућ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ забезпечують:

1) виконанн¤  онституц≥њ та закон≥в ”крањни, акт≥в ѕрезидента ”крањни,

 аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ≥нших орган≥в виконавчоњ влади;

2) законн≥сть ≥ правопор¤док; додержанн¤ прав ≥ свобод громад¤н;

3) виконанн¤ державних ≥ рег≥ональних програм соц≥ально-економ≥чного та культурного розвитку, програм охорони довк≥лл¤, а в м≥сц¤х компактного проживанн¤ кор≥нних народ≥в ≥ нац≥ональних меншин Њ також програм њх нац≥онально-культурного розвитку;

4) п≥дготовку та виконанн¤ в≥дпов≥дних обласних ≥ районних бюджет≥в;

5) зв≥т про виконанн¤ в≥дпов≥дних бюджет≥в та програм;

6) взаЇмод≥ю з органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤;

7) реал≥зац≥ю ≥нших наданих державою, а також делегованих в≥дпов≥дними радами повноваженьФ.

ќкр≥м цього, д≥¤льн≥сть обласних адм≥н≥страц≥й регламентуЇтьс¤, на основ≥ та в≥дпов≥дно до  онституц≥њ, «аконом ”крањни "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ" є 586-14 в≥д 09 кв≥тн¤ 1999р.[?], ¤кий визначаЇ орган≥зац≥ю, повноваженн¤ та пор¤док д≥¤льност≥ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й. —татт¤ 3 цього «акону3 закр≥пл¤Ї принципи д≥¤льност≥ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й. “ак Ум≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ д≥ють на засадах:

в≥дпов≥дальност≥ перед людиною ≥ державою за свою д≥¤льн≥сть; верховенства права; законност≥; пр≥оритетност≥ прав людини; гласност≥; поЇднанн¤ державних ≥ м≥сцевих ≥нтерес≥в.

«азначимо, що наведен≥ принципи д≥¤льност≥ м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ Ї нев≥дТЇмною частиною ≥ базуютьс¤ на узагальненн≥, д≥ючих у держав≥ юридичних правил або на принципах державного управл≥нн¤, ¤к на позитивних законом≥рност¤х, п≥знаних наукою ≥ практикою та закр≥плених у правових нормах.

¬≥дпов≥дно до класиф≥кац≥њ пана  олпакова ¬. ., прийн¤то вид≥л¤ти так≥ групи принцип≥в державного управл≥нн¤:
1) соц≥ально-пол≥тичн≥ Ч демократизм, участь населенн¤ в управл≥нськ≥й д≥¤льност≥ держави (народн≥сть); р≥вноправн≥сть ос≥б р≥зних нац≥ональностей; р≥вн≥сть ус≥х перед законом; законн≥сть; гласн≥сть ≥ врахуванн¤ громадськоњ думки; об'Їктивн≥сть;
2) орган≥зац≥йн≥ принципи побудови апарату державного управл≥нн¤ Ч галузевий, функц≥ональний, територ≥альний;
3) орган≥зац≥йн≥ принципи функц≥онуванн¤ (д≥¤льност≥) апарату державного управл≥нн¤ Ч нормативн≥сть д≥¤льност≥, Їдиноначальност≥, колег≥альн≥сть, под≥л управл≥нськоњ прац≥; в≥дпов≥дальн≥сть за прийн¤т≥ р≥шенн¤, оперативна самост≥йн≥сть.

—оц≥ально-пол≥тичн≥ принципи Ч це найзагальн≥ш≥ принципи державно- управл≥нськоњ сфери. ¬они поширюютьс¤ на вс≥ види виконавчо-розпор¤дчоњ д≥¤льност≥ та вс≥ функц≥онуюч≥ в держав≥ управл≥нськ≥ структури, у тому числ≥ ≥ на обласн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ. ѕринципи ц≥Їњ групи, ¤к правило, закр≥плюютьс¤ у нормативному пор¤дку. Ѕагато з них м≥ститьс¤ у
 онституц≥њ ”крањни (вони д≥стали назву конституц≥йних) та в ≥нших законодавчих актах.

ќсобливе м≥сце серед ус≥х принцип≥в державного управл≥нн¤ належить принципу законност≥. —татт¤ 1  онституц≥њ визначаЇ ”крањну ¤к правову державу, ст. 8 закр≥плюЇ ¤к державний принцип верховенства права
(розум≥Їтьс¤, з одного боку, ¤к верховенство  онституц≥њ стосовно вс≥х ≥нших закон≥в ≥ п≥дзаконних акт≥в, а з ≥ншого, ¤к прихильн≥сть влади ≥ громад¤н законам ≥ нормам д≥ючого внутр≥шньодержавного ≥ м≥жнародного права), а статт≥ 6 ≥ 19 встановлюють, що органи законодавчоњ, виконавчоњ та судовоњ г≥лок влади зд≥йснюють своњ повноваженн¤ у встановлених ц≥Їю
 онституц≥Їю межах ≥ в≥дпов≥дно до закон≥в ”крањни. ÷е означаЇ, що суворе й неухильне додержанн¤ закон≥в ≥ п≥дзаконних акт≥в Ч це Їдино припустимий вар≥ант д≥¤льност≥ державних структур, посадових ос≥б, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, об'Їднань громад¤н, ≥нших суб'Їкт≥в права. ƒодержанн¤ законност≥ необх≥дно розгл¤дати ¤к найважлив≥шу умову ≥ неодм≥нну основу ефективного функц≥онуванн¤ управл≥нського апарату, забезпеченн¤ правового пор¤дку в наш≥й держав≥.

ќтже, додержанн¤ принципу законност≥ у державному управл≥нн≥ в≥дносно обласних державних адм≥н≥страц≥й передбачаЇ:
Х д≥¤льн≥сть (функц≥онуванн¤) виключно в межах правових припис≥в;
Х утворенн¤ управл≥нських орган≥в на п≥дстав≥ суворого додержанн¤ чинного законодавства;
Х високу св≥дом≥сть ≥ дисципл≥нован≥сть службовц≥в обласних держаних адм≥н≥страц≥й.

«аконн≥сть ¤к найважлив≥ший принцип д≥¤льност≥ обласних державних адм≥н≥страц≥й ф≥ксуЇтьс¤ у в≥дпов≥дних нормативних документах (перш за все
 онституц≥њ та «акону Уѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њФ), ¤к≥ визначають њх правовий статус та повноваженн¤ ¤к суб'Їкт≥в державного управл≥нн¤.

« ≥ншого боку, обласн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ, повинн≥ дотримуватись принципа в≥дпов≥дальност≥ перед людиною ≥ державою за свою д≥¤льн≥сть.
Ќасамперед, тому що  онституц≥¤ ”крањни проголошуЇ: Удержава в≥дпов≥даЇ перед людиною за свою д≥¤льн≥стьФ(ст. 3); а також, тому що, порушенн¤ чинного законодавства т¤гне за собою юридичну в≥дпов≥дальн≥сть, а незнанн¤ закон≥в не зв≥льн¤Ї в≥д нењ (ст. 68).

–еальне зд≥йсненн¤ демократичних перетворень, вдосконаленн¤ управл≥нських процес≥в в≥дпов≥дно до вимог документ≥в про адм≥н≥стративну реформу, забезпеченн¤ в держав≥ справжньоњ законност≥ та реального правового пор¤дку можлив≥ лише в умовах широкоњ гласност≥ та врахуванн¤ громадськоњ думки. ÷ей принцип м≥стить три взаЇмопов'¤зан≥ та взаЇмозумовлен≥ компоненти. ѕо-перше, Ч широка гласн≥сть; по-друге, Ч громадська думка щодо функц≥онуванн¤ суб'Їкт≥в державного управл≥нн¤; по- третЇ, Ч широке њњ урахуванн¤ п≥д час виробленн¤ управл≥нських р≥шень.

√ласн≥сть даЇ змогу громад¤нам бачити механ≥зм формуванн¤ ≥ реал≥зац≥њ державно-керуючого впливу та прот≥канн¤ вс≥х управл≥нських процес≥в.

√ромадська думка в≥дображаЇ у¤вленн¤ (оц≥нки, судженн¤) найактивн≥шоњ частини населенн¤ щодо ефективност≥, корисност≥, правильност≥ управл≥нських р≥шень. ¬она Ї масивом ≥нформац≥њ дл¤ суб'Їкт≥в державного управл≥нн¤.

”рахуванн¤ громадськоњ думки Ч це канал зворотного зв'¤зку в систем≥ державного управл≥нн¤, використанн¤ ≥нформац≥йного масиву дл¤ виробленн¤ ≥ прийн¤тт¤ найб≥льш обірунтованих та ефективних управл≥нських р≥шень.

ƒержава забезпечуЇ додержанн¤ даного принципу двома способами.
ѕо-перше, вона вимагаЇ в≥д державних орган≥в гласност≥ й в≥дкритоњ дл¤ широкоњ громадськост≥ д≥¤льност≥. “ак, у «акон≥ ”крањни в≥д 23 вересн¤ 1997 р. "ѕро пор¤док висв≥тленн¤ д≥¤льност≥ орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ засобами масовоњ ≥нформац≥њ"9 Ї норма, ¤ка зобов'¤зуЇ ц≥ органи забезпечувати журнал≥стам в≥льний доступ до ≥нформац≥њ щодо своЇњ д≥¤льн≥сть, а також надавати њњ засобам масовоњ ≥нформац≥њ у повному обс¤з≥ (статт¤ 2).

ѕо-друге, держава стимулюЇ прагненн¤ населенн¤ до висловлюванн¤ суджень щодо д≥¤льност≥ орган≥в державноњ влади ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а також п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й. “ак, закр≥плене у  онституц≥њ право громад¤н ”крањни брати участь в управл≥нн≥ державними справами (ст.
38) передбачаЇ њх ≥нформован≥сть про стан справ у ц≥й сфер≥ та спонукаЇ до активних д≥й, спр¤мованих на його пол≥пшенн¤. ÷¤ норма конкретизована в
«акон≥ "ѕро зверненн¤ громад¤н", в ”каз≥ ѕрезидента ”крањни в≥д 19 березн¤
1997 р. "ѕро заходи щодо забезпеченн¤ конституц≥йних прав громад¤н на зверненн¤" та в ≥нших актах.

—татт¤ 3  онституц≥њ проголошуЇ, що Уѕрава ≥ свободи людини та њх гарант≥њ визначають зм≥ст ≥ спр¤мован≥сть д≥¤льност≥ держави....
”твердженн¤ ≥ забезпеченн¤ прав ≥ свобод людини Ї головним обов'¤зком державиФ. «м≥ст ц≥Їњ закр≥пленоњ правовоњ норми, у поЇднанн≥ з вищеописаним принципом гласност≥, у свою чергу, спри¤Ї вт≥ленню принципа пр≥оритетност≥ прав людини у д≥¤льност≥ обласних держадм≥н≥страц≥й.

ƒотриманн¤ встановлених  онституц≥Їю ”крањни вимог щодо територ≥альноњ орган≥зац≥њ влади на м≥сц¤х передбачаЇ поЇднанн¤ державних ≥ м≥сцевих ≥нтерес≥в. ≤ншою мовою, поЇднанн¤ пр¤мого державного управл≥нн¤ на рег≥ональному р≥вн≥ з м≥сцевим самовр¤дуванн¤м виступаЇ ще одним пров≥дним принципом д≥¤льност≥ обласних державних адм≥н≥страц≥й ≥ маЇ конкретний вираз у делегуванн≥ повноважень. ƒелегован≥ повноваженн¤ - це
Уповноваженн¤ орган≥в виконавчоњ влади, надан≥ органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ законом, а також повноваженн¤ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ¤к≥ передаютьс¤ в≥дпов≥дним м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м за р≥шенн¤м районних, обласних рад[?]Ф.

ƒодержанн¤ цих нормативно закр≥плених принцип≥в д≥¤льност≥ даЇ змогу найб≥льш ефективно використовувати потенц≥ал м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й ≥ спри¤Ї прийн¤ттю правильних управл≥нських р≥шень, застосуванню правових управл≥нських д≥й, ефективному контролю ≥ виконавськ≥й дисципл≥н≥.

–озкривши в ц≥лому тему пон¤тт¤, призначенн¤, та принципи д≥¤льност≥ обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ, ми можемо перейти до розгл¤ду наступного пункту.

2. ¬иди повноважень обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ.

’арактеристика повноважень обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ у сфер≥ забезпеченн¤ законност≥, прав ≥ свобод громад¤н.

–озд≥л 3, «акону ”крањни Уѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њФ п≥д назвою У ќћѕ≈“≈Ќ÷≤я ћ≤—÷≈¬»’ ƒ≈–∆ј¬Ќ»’ јƒћ≤Ќ≤—“–ј÷≤…Ф складаЇтьс¤ з двох
√лав, що описують основн≥ види повноважень. ѓх можна, умовно, под≥лити на: загальн≥ повноваженн¤, галузев≥ повноваженн¤, та, окремо, права м≥сцевих держадм≥н≥страц≥й.

√лава 1 окреслюЇ коло повноважень обласних та районних адм≥н≥страц≥й.
“ак зг≥дно з≥ ст. 13 Удо в≥данн¤ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й у межах ≥ формах, визначених  онституц≥Їю ≥ законами ”крањни, належить вир≥шенн¤ питань:

1) забезпеченн¤ законност≥, охорони прав, свобод ≥ законних ≥нтерес≥в громад¤н;

2) соц≥ально-економ≥чного розвитку в≥дпов≥дних територ≥й;

3) бюджету, ф≥нанс≥в та обл≥ку;

4) управл≥нн¤ майном, приватизац≥њ та п≥дприЇмництва;

5) промисловост≥, с≥льського господарства, буд≥вництва, транспорту ≥ зв'¤зку;

6) науки, осв≥ти, культури, охорони здоров'¤, ф≥зкультури ≥ спорту, с≥м'њ, ж≥нок, молод≥ та неповнол≥тн≥х;

7) використанн¤ земл≥, природних ресурс≥в, охорони довк≥лл¤;

8) зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥;

9) оборонноњ роботи та моб≥л≥зац≥йноњ п≥дготовки;

10) соц≥ального захисту, зайн¤тост≥ населенн¤, прац≥ та зароб≥тноњ плати.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ вир≥шують й ≥нш≥ питанн¤, в≥днесен≥ законами до њх повноваженьФ.

–егламентуЇтьс¤ коло питань, повТ¤заних з≥ зд≥йсненн¤м м≥сцевими державними адм≥н≥страц≥¤ми повноважень ≥нших орган≥в (ст. 14), зд≥йсненн¤м державного контролю м≥сцевими державними адм≥н≥страц≥¤ми (ст.
16), а також з об'Їктами управл≥нн¤ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й (ст. 15).

ѕерел≥к основних галузевих повноважень м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й наводитьс¤ у √лав≥ 2, –озд≥лу 3, «акону ”крањни Уѕро ћƒјФ4.
ƒо них належать:
- повноваженн¤ в галуз≥ соц≥ально-економ≥чного розвитку (ст. 17).
- повноваженн¤ в галуз≥ бюджету та ф≥нанс≥в (ст. 18).
- повноваженн¤ в галуз≥ управл≥нн¤ майном, приватизац≥њ та п≥дприЇмництва (ст. 19).
- повноваженн¤ в галуз≥ м≥стобудуванн¤, житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговуванн¤, транспорту ≥ зв'¤зку (ст. 20).
- повноваженн¤ в галуз≥ використанн¤ та охорони земель, природних ресурс≥в ≥ охорони довк≥лл¤ (ст. 21).
- повноваженн¤ в галуз≥ науки, осв≥ти, охорони здоров'¤, культури, ф≥зкультури ≥ спорту, материнства ≥ дитинства, с≥м'њ та молод≥ (ст.
22).
- повноваженн¤ в галуз≥ соц≥альн. забезпеченн¤ та соц≥ального захисту населенн¤ (ст. 23).
- повноваженн¤ в галуз≥ зайн¤тост≥ населенн¤, прац≥ та зароб≥тноњ плати
(ст. 24).
- повноваженн¤ в галуз≥ м≥жнародних та зовн≥шньоеконом≥чних в≥дносин (ст. 26).
- повноваженн¤ в галуз≥ оборонноњ роботи (ст. 27).
- зд≥йсненн¤ повноважень, делегованих њм обласними ≥ районними радами (ст.
29).

ќкремим видом повноважень Ї права м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, закр≥плен≥ —таттею 28, «акону ”крањни Уѕро ћƒјФ4, ¤к≥ виступають ірунтом
(основою) дл¤ реал≥зац≥њ наданих повноважень. “ак м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ мають право:

1) проводити перев≥рки стану додержанн¤  онституц≥њ ”крањни та закон≥в ”крањни, ≥нших акт≥в законодавства органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх посадовими особами, кер≥вниками п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, њх ф≥л≥ал≥в та в≥дд≥лень незалежно в≥д форм власност≥ ≥ п≥дпор¤дкуванн¤ по напр¤мах, визначених статтею 16 цього «акону;

2) залучати вчених, спец≥ал≥ст≥в, представник≥в громадськост≥ до проведенн¤ перев≥рок, п≥дготовки ≥ розгл¤ду питань, що вход¤ть до компетенц≥њ м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й;

3) одержувати в≥дпов≥дну статистичну ≥нформац≥ю та ≥нш≥ дан≥ в≥д державних орган≥в ≥ орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадових ос≥б, пол≥тичних парт≥й, громадських ≥ рел≥г≥йних орган≥зац≥й, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, њх ф≥л≥ал≥в ≥ в≥дд≥лень незалежно в≥д форм власност≥;

4) давати зг≥дно з чинним законодавством обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ розпор¤дженн¤ кер≥вникам п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, њх ф≥л≥ал≥в та в≥дд≥лень незалежно в≥д форм власност≥ ≥ громад¤нам з контрольованих питань, порушувати питанн¤ про њх в≥дпов≥дальн≥сть у встановленому законом пор¤дку;

5) зд≥йснювати ≥нш≥ функц≥њ ≥ повноваженн¤ зг≥дно з чинним законодавством.

ƒо повноважень в галуз≥ забезпеченн¤ законност≥, правопор¤дку, прав ≥ свобод громад¤н, зг≥дно з≥ статтею 25 належать:

1) забезпеченн¤ виконанн¤  онституц≥њ та закон≥в ”крањни, р≥шень
 онституц≥йного —уду ”крањни, акт≥в ѕрезидента ”крањни,  аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ≥нших орган≥в державноњ влади;

2) забезпеченн¤ зд≥йсненн¤ заход≥в щодо охорони громадськоњ безпеки, громадського пор¤дку, боротьби з≥ злочинн≥стю;

3) забезпеченн¤ розгл¤ду звернень громад¤н та њх об'Їднань, контролюЇ стан ц≥Їњ роботи в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, на п≥дприЇмствах, в орган≥зац≥¤х ≥ установах, розташованих на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ;

4) зд≥йсненн¤ заход≥в щодо орган≥зац≥њ правового ≥нформуванн¤ ≥ вихованн¤ населенн¤;

5) розгл¤д питань ≥ внесенн¤ пропозиц≥й про нагородженн¤ державними нагородами ”крањни; (ѕункт 5 статт≥ 25 ≥з зм≥нами, внесеними зг≥дно ≥з «аконом N 2419-III ( 2419-14 ) в≥д 17.05.2001)

6) забезпеченн¤ виконанн¤ акт≥в законодавства з питань громад¤нства, пов'¤заних з перебуванн¤м ≥ноземц≥в та ос≥б без громад¤нства, спри¤нн¤ органам внутр≥шн≥х справ у додержанн≥ правил паспортноњ системи;

7) проведенн¤ роботи, пов'¤заноњ з розробленн¤м та зд≥йсненн¤м заход≥в щодо розм≥щенн¤, працевлаштуванн¤, соц≥ально-побутового ≥ медичного обслуговуванн¤ б≥женц≥в, а також депортованих ос≥б, ¤к≥ добров≥льно повертаютьс¤ в рег≥они њх колишнього проживанн¤;

8) забезпеченн¤ виконанн¤ законодавства щодо нац≥ональних меншин ≥ м≥грац≥њ, про свободу думки ≥ слова, свободу св≥тогл¤ду ≥ в≥роспов≥данн¤;

9) оголошенн¤ у раз≥ стих≥йного лиха, авар≥й, катастроф, еп≥дем≥й, еп≥зоот≥й, пожеж, ≥нших надзвичайних под≥й зони надзвичайноњ ситуац≥њ; зд≥йсненн¤ передбачених законодавством заходи, пов'¤заних з п≥дтриманн¤м у них громадського пор¤дку, вр¤туванн¤м житт¤ людей, захистом њх здоров'¤ ≥ прав, збереженн¤м матер≥альних ц≥нностей;

10) спри¤нн¤ д≥¤льност≥ авар≥йно-р¤тувальних служб за м≥сцем њх дислокац≥њ, п≥д час пр¤муванн¤ до зон надзвичайних ситуац≥й та п≥д час л≥кв≥дац≥њ надзвичайних ситуац≥й, зокрема у поданн≥ њм необх≥дних транспортних та ≥нших матер≥альних засоб≥в ≥ послуг;
(—таттю 25 доповнено пунктом 10 зг≥дно ≥з «аконом N 2470-III ( 2470-14
) в≥д 29.05.2001)

11) участь у вир≥шенн≥ питань проведенн¤ вибор≥в ≥ референдум≥в та адм≥н≥стративно-територ≥ального устрою у межах, визначених законодавством;

12) розгл¤д справ про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, в≥днесен≥ до њњ в≥данн¤, утворенн¤ адм≥н≥стративних ком≥с≥й та координуванн¤ њх д≥¤льност≥;

13) зд≥йсненн¤ управл≥нн¤ арх≥вною справою.

’арактеризуючи ц≥ повноваженн¤ у сфер≥ забезпеченн¤ законност≥, прав ≥ свобод громад¤н, насамперед, варто зауважити, що зг≥дно з конституц≥йно закр≥пленими принципами в≥дпов≥дальност≥ держави перед людиною за свою д≥¤льн≥сть та головним обов'¤зком держави забезпечувати права ≥ свободи людини (ст. 3), законн≥сть у д≥¤льност≥ обласних державних адм≥н≥страц≥й повинна ви¤вл¤тис¤ у такому вигл¤д≥: а) вс≥ р≥шенн¤, що приймаютьс¤, повинн≥ в≥дпов≥дати чинному законодавству; б) р≥шенн¤, що приймаютьс¤, не повинн≥ виходити за меж≥ повноважень обласних держадм≥н≥страц≥й, тобто вони можуть прийматис¤ т≥льки з питань, що в≥днесен≥ до њх компетенц≥њ; в) ус≥ р≥шенн¤ повинн≥ прийматис¤ у такому пор¤дку ≥ таких формах, ¤к≥ в≥дпов≥дають нормативним приписам; г) взаЇмов≥дносини обласних держадм≥н≥страц≥й з недержавними структурами, громад¤нами та њх об'Їднанн¤ми, а також ≥ншими громадськими формуванн¤ми
(органами самоорган≥зац≥њ населенн¤) зд≥йснюютьс¤ у межах взаЇмних прав ≥ обов'¤зк≥в, ¤к≥ визначен≥ на законних п≥дставах.

¬елике значенн¤ дл¤ ефективного виконанн¤ вимог п≥дпункту 4 статт≥ 25
«акону4 у сфер≥ забезпеченн¤ прав ≥ свобод громад¤н маЇ правова культура посадових ос≥б, правосв≥дом≥сть, заснован≥ на визнанн≥ абсолютноњ ц≥нност≥ основних прав людини. ¬елике значенн¤ маЇ добре зд≥йснюване переконанн¤, а також вм≥ло орган≥зоване заохоченн¤.

” звТ¤зку з п≥дпунктом 12 статт≥ 25, треба також зауважити, що повноваженн¤ орган≥в ≥ посадових ос≥б, що розгл¤дають справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, м≥ст¤тьс¤ в  пјѕ ”крањни, а ст. 222  одексу визначаЇ, зокрема, категор≥њ справ, п≥дв≥домч≥ органам внутр≥шн≥х справ
(м≥л≥ц≥њ); а ст. 214 розмежовуЇ компетенц≥ю орган≥в, що уповноважен≥ розгл¤дати справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ тощо.

ўодо забезпеченн¤ розгл¤ду звернень громад¤н (њх обТЇднань) та контролю за станом ц≥Їњ роботи в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, на п≥дприЇмствах, в орган≥зац≥¤х ≥ установах, розташованих на територ≥њ областей, ще У онцепц≥¤ адм≥н≥стративноњ реформиФ[?] передбачала право на позасудовий захист прав ≥ свобод громад¤н, порушуваних органами виконавчоњ влади, що повинно реал≥зовуватис¤ шл¤хом поданн¤ адм≥н≥стративноњ скарги до вищого у пор¤дку п≥длеглост≥ органу виконавчоњ влади (посадовоњ особи).

ќкремо, хоча це й виходить за рамки теми ц≥Їњ курсовоњ роботи, але стосуЇтьс¤ захисту законност≥, а також прав ≥ свобод громад¤н, дозволю соб≥ висловити особисту думку.

¬≥дсутн≥сть незалежних адм≥н≥стративних суд≥в, ¤к≥ б розл¤дали виключно справи в≥дносно взаЇмод≥њ представник≥в влади (держави) та њњ громад¤н, позбавл¤Ї нашу крањну б≥льш ефективного механ≥зму встановленн¤ ≥ регламентац≥њ таких взаЇмов≥дносин у сусп≥льств≥, за ¤ких кожн≥й людин≥ було б гарантовано реальне додержанн¤ ≥ охорона приналежних њй прав ≥ свобод у сфер≥ виконавчоњ влади, а також б≥льш ефективний захист у випадках њхнього порушенн¤.

Ќаприк≥нц≥ цього розд≥лу, треба сказати, що пон¤тт¤ повноважень щ≥льно стикуЇтьс¤ з пон¤тт¤м взаЇмод≥њ (в≥дносин) обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ з ≥ншими субТЇктами держави, серед ¤ких, наприклад, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ тощо. –озгл¤немо це питанн¤ у наступн≥й частин≥ ц≥Їњ роботи.

3. ¬≥дносини обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ з органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤.

÷≥ в≥дносини регулюютьс¤ к≥лькома нормативно-правовими актами, серед ¤ких найголовн≥ш≥:  онституц≥¤2, «акони ”крањни Уѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њФ4 та Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤Ф[?].

Ќа в≥дм≥ну в≥д втратившого чинн≥сть Уѕоложенн¤Ф[?], де передбачались дуже вагом≥ та широк≥ контрольн≥ повноваженн¤ (пункт 8 Уѕоложенн¤Ф) глав обласних держадм≥н≥страц≥й по зупиненню, скасуванню (аж до зверненн¤ в прокуратуру) р≥шень м≥сцевих –ад, виконавчих ком≥тет≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх гол≥в, У¤кщо вони суперечать  онституц≥њ ”крањни, законам ”крањни, указам ≥ розпор¤дженн¤м ѕрезидента ”крањни,...Ф, д≥ючи у сьогоденн¤ «акони регулюють ц≥ в≥дносини б≥льш зважено та детально.

“ак статт¤ 20 «акону Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤Ф5 передбачаЇ можлив≥сть зд≥йсненн¤ державного контролю за д≥¤льн≥стю орган≥в ≥ посадових ос≥б м≥сцевого самовр¤дуванн¤ лише на п≥дстав≥, в межах повноважень та у спос≥б, що передбачен≥  онституц≥Їю та законами
”крањни, ≥ ¤кий не повинен призводити до втручанн¤ орган≥в державноњ влади чи њх посадових ос≥б у зд≥йсненн¤ органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ наданих њм власних повноважень.

як вже згадувалось ран≥ше, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та ограни м≥сцевого самовр¤дуванн¤ керуютьс¤ принципом делегуванн¤ повноважень у в≥дносинах м≥ж собою. «г≥дно з≥ статтею 44 «акону Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤Ф районн≥, обласн≥ ради делегують в≥дпов≥дним м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м так≥ повноваженн¤:
1) п≥дготовка ≥ внесенн¤ на розгл¤д ради проект≥в програм соц≥ально- економ≥чного та культурного розвитку в≥дпов≥дно район≥в ≥ областей, ц≥льових програм з ≥нших питань, а в м≥сц¤х компактного проживанн¤ нац≥ональних меншин - також програм њх нац≥онально-культурного розвитку, проект≥в р≥шень, ≥нших матер≥ал≥в з питань, передбачених ц≥Їю статтею; забезпеченн¤ виконанн¤ р≥шень ради;
2) п≥дготовка пропозиц≥й до програм соц≥ально-економ≥чного та культурного розвитку в≥дпов≥дно областей та загальнодержавних програм економ≥чного, науково-техн≥чного, соц≥ального та культурного розвитку ”крањни;
3) забезпеченн¤ збалансованого економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку в≥дпов≥дноњ територ≥њ, ефективного використанн¤ природних, трудових ≥ ф≥нансових ресурс≥в;
4) п≥дготовка ≥ поданн¤ до в≥дпов≥дних орган≥в виконавчоњ влади ф≥нансових показник≥в ≥ пропозиц≥й до проекту ƒержавного бюджету
”крањни;
5) спри¤нн¤ ≥нвестиц≥йн≥й д≥¤льност≥ на територ≥њ району, област≥;
6) об'Їднанн¤ на догов≥рних засадах кошт≥в п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, розташованих на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ, ≥ населенн¤, а також бюджетних кошт≥в на буд≥вництво, реконструкц≥ю, ремонт та утриманн¤ на пайових засадах об'Їкт≥в соц≥альноњ ≥ виробничоњ ≥нфраструктури, шл¤х≥в м≥сцевого значенн¤ та на заходи щодо охорони навколишнього природного середовища;
7) залученн¤ в пор¤дку, встановленому законом, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, ¤к≥ не належать до комунальноњ власност≥, до участ≥ в обслуговуванн≥ населенн¤ в≥дпов≥дноњ територ≥њ, координац≥¤ ц≥Їњ роботи;
8) затвердженн¤ маршрут≥в ≥ граф≥к≥в руху м≥сцевого пасажирського транспорту незалежно в≥д форм власност≥, узгодженн¤ цих питань стосовно транзитного пасажирського транспорту;
9) п≥дготовка питань про визначенн¤ у встановленому законом пор¤дку територ≥њ, виб≥р, вилученн¤ (викуп) ≥ наданн¤ земл≥ дл¤ м≥стобуд≥вних потреб, визначених м≥стобуд≥вною документац≥Їю;
10) орган≥зац≥¤ охорони, реставрац≥њ, використанн¤ пам'¤ток ≥стор≥њ та культури, арх≥тектури ≥ м≥стобудуванн¤, палацово-паркових, паркових та садибних комплекс≥в, природних запов≥дник≥в м≥сцевого значенн¤;
11) п≥дготовка висновк≥в щодо проект≥в м≥сцевих м≥стобуд≥вних програм в≥дпов≥дних адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниць, що затверджуютьс¤ с≥льськими, селищними, м≥ськими радами;
12) видача в≥дпов≥дно до законодавства забудовникам арх≥тектурно- планувальних завдань та техн≥чних умов на проектуванн¤, буд≥вництво, реконструкц≥ю будинк≥в ≥ споруд, благоустр≥й територ≥й та наданн¤ дозволу на проведенн¤ цих роб≥т;
13) забезпеченн¤ в≥дпов≥дно до законодавства розвитку науки, ус≥х вид≥в осв≥ти, охорони здоров'¤, культури, ф≥зичноњ культури ≥ спорту, туризму; спри¤нн¤ в≥дродженню осередк≥в традиц≥йноњ народноњ творчост≥, нац≥онально-культурних традиц≥й населенн¤, художн≥х промисл≥в ≥ ремесел, робот≥ творчих сп≥лок, нац≥онально-культурних товариств, асоц≥ац≥й, ≥нших громадських та неприбуткових орган≥зац≥й, ¤к≥ д≥ють у сфер≥ осв≥ти, охорони здоров'¤, культури, ф≥зичноњ культури ≥ спорту, с≥м'њ та молод≥;
14) п≥дготовка ≥ поданн¤ на затвердженн¤ ради пропозиц≥й щодо орган≥зац≥њ територ≥й ≥ об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду м≥сцевого значенн¤ та ≥нших територ≥й, що п≥дл¤гають особлив≥й охорон≥; внесенн¤ пропозиц≥й до в≥дпов≥дних державних орган≥в щодо оголошенн¤ природних та ≥нших об'Їкт≥в, що мають еколог≥чну, ≥сторичну, культурну або наукову ц≥нн≥сть, пам'¤тками ≥стор≥њ або культури, ¤к≥ охорон¤ютьс¤ законом;
15) зд≥йсненн¤ необх≥дних заход≥в щодо л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в еколог≥чних катастроф, стих≥йного лиха, еп≥дем≥й, еп≥зоот≥й, ≥нших надзвичайних ситуац≥й, ≥нформуванн¤ про них населенн¤, залученн¤ в установленому законом пор¤дку до цих роб≥т п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, а також населенн¤;
16) координац≥¤ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ д≥¤льност≥ м≥сцевих землевпор¤дних орган≥в;
17) зд≥йсненн¤ контролю за використанн¤м кошт≥в, що надход¤ть у пор¤дку в≥дшкодуванн¤ втрат с≥льськогосподарського ≥ л≥согосподарського виробництва, пов'¤заних ≥з вилученн¤м (викупом) земельних д≥л¤нок.

 р≥м повноважень, зазначених у частин≥ перш≥й ц≥Їњ статт≥ (ст. 44), обласн≥ ради делегують обласним державним адм≥н≥страц≥¤м так≥ повноваженн¤:
1) визначенн¤ в≥дпов≥дно до закону розм≥ру в≥драхувань п≥дприЇмствами, установами та орган≥зац≥¤ми, що надход¤ть на розвиток шл¤х≥в загального користуванн¤ в област≥;
2) погодженн¤ у випадках, передбачених законом, з в≥дпов≥дними с≥льськими, селищними, м≥ськими радами питань щодо розпод≥лу кошт≥в за використанн¤ природних ресурс≥в, ¤к≥ надход¤ть до фонд≥в охорони навколишнього природного середовища;
3) п≥дготовка проект≥в р≥шень про в≥днесенн¤ л≥с≥в до категор≥њ захисност≥, а також про под≥л л≥с≥в за розр¤дами такс у випадках ≥ пор¤дку, передбачених законом;
4) прийн¤тт¤ у встановленому законом пор¤дку р≥шень про заборону використанн¤ окремих природних ресурс≥в загального користуванн¤;
5) визначенн¤ в≥дпов≥дно до законодавства режиму використанн¤ територ≥й рекреац≥йних зон;
6) затвердженн¤ дл¤ п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, розташованих на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ, л≥м≥т≥в викид≥в ≥ скид≥в забруднюючих речовин у довк≥лл¤ та л≥м≥т≥в розм≥щенн¤ в≥дход≥в у випадках, передбачених законом.

” свою чергу, статт¤ 29 «акону ”крањни Уѕро ћƒјФ4 нормативно закр≥пл¤Ї зд≥йсненн¤ м≥сцевими державними адм≥н≥страц≥¤ми повноважень, делегованих њм обласними ≥ районними радами Ув≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни в обс¤гах ≥ межах, передбачених статтею 44 «акону ”крањни "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥" ( 280/97-¬– )Ф.

 р≥м того, статт¤ 34 «акону Уѕро ћƒјФ4 безпосередньо регулюЇ в≥дносини м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й з обласними та районними радами.

“ак м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ зд≥йснюють повноваженн¤, делегован≥ њм в≥дпов≥дними обласними, районними радами.

ƒелегуванн¤ радами повноважень м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м супроводжуЇтьс¤ передачею ф≥нансових, матер≥ально-техн≥чних та ≥нших ресурс≥в, необх≥дних дл¤ њх зд≥йсненн¤.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ п≥дзв≥тн≥ та п≥дконтрольн≥ в≥дпов≥дним радам у частин≥ делегованих повноважень.

√олови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й мають право вносити на розгл¤д в≥дпов≥дних рад питанн¤, пов'¤зан≥ з виконанн¤м делегованих повноважень, та ≥нш≥ пропозиц≥њ.

√олови обласних державних адм≥н≥страц≥й мають право дорадчого голосу на зас≥данн¤х обласних рад. √олови районних державних адм≥н≥страц≥й мають право дорадчого голосу на зас≥данн¤х районних рад.

√олови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й щор≥чно зв≥тують перед в≥дпов≥дними радами з питань виконанн¤ бюджету, програм соц≥ально- економ≥чного та культурного розвитку територ≥й ≥ делегованих повноважень.

ќбласна та районна ради можуть висловити недов≥ру голов≥ в≥дпов≥дноњ м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ, на п≥дстав≥ чого, з урахуванн¤м пропозиц≥й органу виконавчоњ влади вищого р≥вн¤,
ѕрезидент ”крањни приймаЇ р≥шенн¤ ≥ даЇ в≥дпов≥дн≥й рад≥ обірунтовану в≥дпов≥дь.

якщо недов≥ру голов≥ обласноњ чи районноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ висловили дв≥ третини в≥д складу в≥дпов≥дноњ ради,
ѕрезидент ”крањни приймаЇ в≥дставку голови в≥дпов≥дноњ м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ.

“акож, статт¤ 35 «акону Уѕро ћƒјФ4 визначаЇ в≥дносини м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й з органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ територ≥альних громад ≥ њх посадовими особами. «а зм≥стом статт≥, Ум≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ взаЇмод≥ють з с≥льськими, селищними ≥ м≥ськими радами, њх виконавчими органами та с≥льськими, селищними ≥ м≥ськими головами, спри¤ють у зд≥йсненн≥ ними власних повноважень м≥сцевого самовр¤дуванн¤, зокрема у вир≥шенн≥ питань економ≥чного, соц≥ального та культурного розвитку в≥дпов≥дних територ≥й, зм≥цненн¤ матер≥альноњ та ф≥нансовоњ бази м≥сцевого самовр¤дуванн¤, контролюють виконанн¤ наданих њм законом повноважень орган≥в виконавчоњ влади, розгл¤дають та враховують у своњй д≥¤льност≥ пропозиц≥њ депутат≥в, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та њх посадових ос≥б.

” раз≥ розгл¤ду м≥сцевою державною адм≥н≥страц≥Їю питань, ¤к≥ зач≥пають ≥нтереси м≥сцевого самовр¤дуванн¤, про це пов≥домл¤Їтьс¤ заздалег≥дь в≥дпов≥дним органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤.

ѕредставники цих орган≥в та посадов≥ особи територ≥альних громад мають право брати участь у розгл¤д≥ таких питань м≥сцевою державною адм≥н≥страц≥Їю, висловлювати зауваженн¤ ≥ пропозиц≥њ.

√олови м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, њх заступники, кер≥вники управл≥нь, в≥дд≥л≥в та ≥нших структурних п≥дрозд≥л≥в м≥сцевоњ державноњ адм≥н≥страц≥њ або њх представники мають право бути присутн≥ми на зас≥данн¤х орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та бути вислуханими з питань, що стосуютьс¤ њх компетенц≥њ.

ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ не мають права втручатис¤ у зд≥йсненн¤ органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ власних повноважень.

ƒл¤ зд≥йсненн¤ сп≥льних програм м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ можуть укладати договори, створювати сп≥льн≥ органи та орган≥зац≥њФ.

« ≥ншого боку, в≥дпов≥дно до «акону "ѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в
”крањн≥" виконавчим ком≥тетам м≥ських рад делегован≥ де¤к≥ повноваженн¤ орган≥в виконавчоњ влади. Ќа п≥дстав≥ п. 2 ст. 11 цього «акону виконавч≥ ком≥тети п≥д час зд≥йсненн¤ делегованих њм повноважень п≥дконтрольн≥ в≥дпов≥дним органам виконавчоњ влади. ÷е означаЇ, що вони реал≥зують певний обс¤г виконавчоњ влади, тобто належать до њњ суб'Їкт≥в.

“обто, повноваженн¤ делегуютьс¤ взаЇмно, не т≥льки в≥д орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а й до них, що спри¤Ї збалансованому поЇднанню загально державних ≥ м≥сцевих ≥нтерес≥в.

¬исновки

“аким чином, з приводу обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ, можна зробити наступн≥ коротк≥ висновки:

- ќбласна державна адм≥н≥страц≥¤ Ї одним ≥з субТЇкт≥в адм≥н≥стративного (державно-управл≥нського) права, тому що, зд≥йснюЇ д≥¤льн≥сть по управл≥нню соц≥альними в≥дносинами, в≥днесеними до њњ компетенц≥њ законодавством ”крањни;

- ѕон¤тт¤, правовий статус, повноваженн¤, призначенн¤ ≥ принципи д≥¤льност≥ обласноњ державноњ адм≥н≥страц≥њ закр≥плено в

 онституц≥њ2, та в≥дпов≥дних «аконах ”крањни. Ќасамперед, це

«акони Уѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њФ4 та Уѕро м≥сцеве самовр¤дованн¤ в ”крањн≥Ф5, оск≥льки вони закр≥пл¤ють основний розпод≥л виконавчоњ влади на м≥сц¤х.

- ќбласна державна адм≥н≥страц≥¤ Ї складовою ланкою ≥Їрарх≥њ державноњ влади ≥ зд≥йснюЇ виконавчу владу в≥дпов≥дно до адм≥н≥стративно-територ≥альнго под≥лу ”крањни.

- ¬она покликана захищати права ≥ законн≥ ≥нтереси громад¤н та держави, забезпечувати комплексний соц≥ально-економ≥чний розвиток територ≥њ та реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики у визначених законодавством сферах управл≥нн¤.

- ќбласна державна адм≥н≥страц≥¤ д≥Ї на засадах законност≥, гласност≥, поЇднанн¤ загальнодержавних ≥ м≥сцевих ≥нтерес≥в, взаЇмод≥њ з в≥дпов≥дними представницькими органами та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤.


ѕерел≥к використаноњ л≥тератури та нормативних джерел.
[1] «г≥дно з статтею 31, «” є586-14 в≥д 09.04.1999р. Ууправл≥нн¤, в≥дд≥ли та ≥нш≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й п≥дзв≥тн≥ та п≥дконтрольн≥ в≥дпов≥дним м≥н≥стерствам, ≥ншим центральним органам виконавчоњ владиФ.

[2] «” Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥Ф є 280-97-¬– вiд 21_05_1997
[3] «атверджена ”казом ѕрезидента Уѕро заходи щодо впровадженн¤  онцепц≥њ адм≥н≥стративноњ реформи в ”крањн≥Ф є 810-98 вiд 22/07/1998р.


[4] Уѕоложенн¤ про обласну,  ињвську, —евастопольську м≥ську державну адм≥н≥страц≥ю та ѕоложенн¤ про районну, районну у м≥стах  иЇв≥ та
—евастопол≥ державну адм≥н≥страц≥юФ , затверджене ”казом ѕрезидента 760-95,
21-08-1995. (”каз 760-95 втратив чинн≥сть на п≥дстав≥ ”казу ѕрезидента
N218/2002 в≥д 05.03.2002р.)

[i]  олпаков ¬.  ., јдм≥н≥стративне право ”крањни, ѕ≥дручник,  ињв,
ёр≥нком ≤нтер,
1999р.

[ii]  онституц≥¤ ”крањни: ѕрийн¤та на п'¤т≥й сес≥њ ¬ерховноњ –ади ”крањни
28 червн¤ 1996 р. // ¬≥домост≥ ¬ерховноњ –ади ”крањни (дал≥ - ¬¬–). - 1996.
- є «ќ. - —т. 141.

[iii] «агальна “еор≥¤ держави та права, јкадем≥чний курс, “ом 1. “еор≥¤ государства, п≥д редакц≥ею ћарченко ¬.Ќ., ћосковський державний ун≥верситет, 1998р., —тр. 159.

[iv] «акон ”крањни "ѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ" є 586-14 в≥д 09 кв≥тн¤ 1999р., ¬≥домост≥ ¬ерховноњ –ади (¬¬–), 1999, є 20-21, ст.190.

[v] «акон ”крањни Уѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥Ф є 280-97-¬– вiд
21/05/1997р.

6 ”каз ѕрезидента Уѕро визнанн¤ такими, що втратили чинн≥сть, де¤ких указ≥в ѕрезидента ”крањниФє 218/2002 в≥д 05.03.2002р.

7 ”каз ѕрезидента Уѕро заходи щодо впровадженн¤  онцепц≥њ адм≥н≥стративноњ реформи в ”крањн≥Ф є 810-98 вiд 22/07/1998р.

8 ”каз ѕрезидента Уѕро ѕоложенн¤ про обласну,  ињвську, —евастопольську м≥ську державну адм≥н≥страц≥ю та ѕоложенн¤ про районну, районну у м≥стах
 иЇв≥ та —евастопол≥ державну адм≥н≥страц≥юФ, є 760-95 , 21-08-1995р.

9 «акон ”крањни "ѕро пор¤док висв≥тленн¤ д≥¤льност≥ орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ засобами масовоњ ≥нформац≥њ" є539/97-¬– в≥д 23 вересн¤ 1997р.

10 ѕостанова  ћ” Уѕро пор¤док державноњ реЇстрац≥њ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥Ф , є740-98-п в≥д 25 травн¤ 1998р.


Хостинг от uCoz